Digital marketing strategies in credit union customer acquisition

Authors

Keywords:

economic behavior, , financial institutions, marketing, advertising, tertiary sector

Abstract

In the current economic scenario, the financial sector plays a crucial role in the development of a country. This scientific article examines digital marketing strategies from the customer's perspective in savings and credit cooperatives, which is why digital marketing will be analyzed and how its various strategies contribute to the management and attraction of customers by these financial institutions. The methodology used was a scientific observation and a survey, for which an ad-hoc questionnaire was designed and applied to 384 clients of savings and credit cooperatives. A significant correlation was found between digital marketing strategies and customer acquisition in the financial sector in the city of Guayaquil, Ecuador. This analysis reveals that websites and social networks are perceived as effective tools for attracting customers. It was determined that credit unions are present in the digital ecosystem, providing applications and services through various technological tools, and that credit unions use digital channels such as social networks, apps, websites, and emails to convey the message to their potential and current customers and thus implement effective marketing strategies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Mero Alava, Universidad Politécnica Salesiana

Luis Mero Alava
Master en administración de empresas y Licenciado en administración
Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador
https://orcid.org/0000-0001-5018-9161
lmeroa@est.ups.edu.ec
Ecuador

Jorge Cueva Estrada, Universidad Rey Juan Carlos

Jorge Cueva Estrada
Doctorando en ciencias sociales y jurídicas
Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. Universidad Rey Juan Carlos, España
https://orcid.org/0000-0002-3055-1060
jcueva@ups.edu.ec
Ecuador

Nicolás Sumba Nacipucha, Universidad Rey Juan Carlos

Nicolás Sumba Nacipucha
Universidad Politécnica Salesiana
https://orcid.org/0000-0001-7163-4252
nsumba@ups.edu.ec
Ecuador

References

Abad, K. V. S., & Peñate, M. U. (2021). Digital marketing strategies to boost the production and export of the Company Freddyshrimps Cia. Ltda., located in the province of Guayas, Via the Coast, period 2020- 2025. South Florida Journal of Development, 2(4), 5268–5284. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n4-024

Bisquerra, R. (2009) Metodología de la investigación educativa. La Muralla

Chaffey, D., y Ellis-Chadwick, F. (2012). Digital marketing: strategy, implementation and practice (Vol. 5). Harlow: Pearson.

Chaffey, F. y Eliis-Chadwick F. (2018). Marketing digital, estrategia, implementación y práctica. Pearson educación.

Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing. Pearson, UK.

Chila, R. D. L., Nacipucha, N. A. S., & Estrada, J. M. C. (2017). Códigos Qr Como Táctica Aplicable En Estrategias De Marketing De Bajo Costo. In Códigos Qr Como Táctica Aplicable En Estrategias De Marketing De Bajo Costo. Universidad De Guayaquil.

Cueva, J., Sumba, N., & Duarte, W. (2021). Marketing de contenidos y decisión de compra de los consumidores generación z en Ecuador. ECA Sinergia, 12(2), 25-37. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v12i2.3459

Cueva, J., Sumba, N., Meleán, R., Artigas, W., Cueva, N., & Plaza, M. (2023). Gestión del contenido en redes sociales, por revistas científicas indexadas en SciELO España. Revista De Comunicación De La SEECI, 56, 194–213. https://doi.org/10.15198/seeci.2023.56.e834

De La Cruz, L. (2019). Estrategias financieras para mejorar la captación de clientes en cajas municipales de ahorro y crédito. Caso Caja Municipal de Ahorro y Crédito

Eke C. U. (2022). The Influence of Online Marketing on Marketing Performance of Small and Medium Scale Businesses in Akwa Ibom State Nigeria. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 5(01), 118–127.

Mahecha Freyle, O. J., López Juvinao, D. D., & Socarras Bertiz, C. A. (2019). Estrategias competitivas de marketing financiero en el sector bancario: Percepción del cliente. Revista Venezolana De Gerencia, 24(88), 1166-1178. https://doi.org/10.37960/revista.v24i88.30171

Gerrikagoitia, J. K.; Castander, I.; Rebón, F.; Alzua, A. (2014) New trends of Intelligent E-Marketing based on Web Mining for e-shops. International Conference on Strategic Innovative Marketing, 75-83.

Guerra Villalta, C. E., Torres Rivadeneira, L. M., Sumba Nacipucha, N.A., y Cueva Estrada, J.M. (2021). Transformación digital: Alternativa de crecimiento para emprendedores universitarios. INNOVA Research Journal, 6(3), 211-226. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1744

Habyb, S. (2017). Marketing Digital. Editorial Ibukku.

INEC. Instituto Ecuatoriano de Estadística y Censo. (2022a). Tecnologías de la Información y Comunicación-TIC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic/

INEC. Instituto Ecuatoriano de Estadística y Censo. (2022b). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/empleo-desempleo-y-subempleo/

Jódar, J. Á. (2017). La Era Digital, Nuevos Medios, Nuevos Usuarios y Nuevos Profesionales. Revista Razón y Palabra. Razón y Palabra, (71).

Kishor J. (2022). Digital marketing modelling: A sustainable competitive advantage for SMEs. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 18(4), 404–428. 10.1504/WREMSD.2022.123764

Lees, G. (2005). Brand switching in New Zealand retail banking. ANZMAC 2005 Conference: Services Marketing.

López Chila, R. D., & Andrade Ávila, A. E. (2020). E-commerce, Rival o Aliado para las Comercializadoras Textiles de Guayaquil. En Cultura de Consumo y Tendencias de Marketing en Guayaquil (pp. 141-176). Editorial Abya-Yala.

Martí-Noguera, J. J. (2020). Sociedad digital: gestión organizacional tras el COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 394-401.

Moro, M. S., & Fernández, J. C. (2020). Marketing digital y dirección de e-commerce: Integración de las estrategias digitales. ESIC Editorial. https://n9.cl/bo0w4

Muñoz Colobon, G. N., Cueva Estrada, J., & Sumba Nacipucha, N. (2023). El neuromarketing y su relación en la decisión de las personas para seleccionar una institución bancaria privada en el Ecuador. Revista De La Universidad Del Zulia, 14(41), 741-765. https://doi.org/10.46925//rdluz.41.42

Ordóñez-Granda, E., Narváez-Zurita, C. yErazo-Álvarez, J. (2020). El sistema financiero en Ecuador: Herramientas innovadoras y nuevos modelos de negocio. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), 195-225. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i10.693OrtizHernández

Palma, T. L. L., Jiménez, J. C., Estrada, J. C., & Nacipucha, N. S. (2023). Estrategias de Marketing Digital aplicadas en las empresas de Transporte Interprovincial ecuatorianas. Revista Minerva, 6(1), 57-72. https://doi.org/10.5377/revminerva.v6i1.16417

Peñafiel Espinoza, M., & Lopez Chila, R. (2012). Estudio sobre la utilización y efctividad del Comercio Electronico (E-comerce) y propuesta para su Implementacion en las Pymes del Sector Comercial de Guayaquil. Obtenido de https://bit.ly/45L9Iwo

Perdigón Llanes, R., Viltres Sala, H., & Madrigal Leiva, I.R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3), 192-208.

Sainz de Vicuña, J. (2015). El plan de marketing digital en la práctica. Madrid, España: Esic Editorial. Santa Fé, Argentina: Centro de Publicaciones, Secretaría de Extensión Universidad Nacional del Litoria.

Sumba Nacipucha, N. A., Cueva Estrada, J. M., & López Chila, R. D. (2018). Perspectivas futuras del marketing. Análisis y posibilidades para el mercado guayaquileño. INNOVA Research Journal, 3(7), 71-83. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.582

Vallejo-Bojorque, A.P., Cavazos-Arroyo, J., Lagunez-Pérez, M.A., y Vásquez-Herrera, S.E. (2021). Experiencia del cliente, confianza y lealtad de los millennials en el sector bancario de la ciudad de Cuenca-Ecuador. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 287-300. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.06

Vallejo León, K., López Chila, R., & Flores Bastidas, L. (2024). Impact of quality of life in Ecuadorian private sector workers: humanitarian law 2020. Ágora De Heterodoxias, 10(1), 66-86. https://doi.org/10.5281/zenodo.10615768

Vargas, Giovanni (2017), Marketing Digital y su poder en la comunicación. Repositorio USTA. http://hdl.handle.net/11634/4523

Verbeke, W., Dejaeger, K., Martens, D., Hur, J., & Baensens, B. (2012). New insights into churn prediction in the telecommunication sector: A profit driven data mining approach. European Journal of Operational Research, 218(1), 211-229.

Viteri, F., Herrera, L.& Bazurto, A. (2018). Importancia de las Técnicas del Marketing Digital. Importancia de las Técnicas del Marketing Digital - Dialnet (unirioja.es)

Vértice E. (2019) Marketing digital. Buenos Aires, Editorial B.

Zambrano, A., Cueva, J. y Sumba, N. (2022). Análisis de estrategias publicitarias para el posicionamiento de las instituciones del sector bancario de Ecuador. Apuntes De Economía Y Sociedad, 3(2), 25–38.

134-161

Published

2025-02-01

How to Cite

Mero Alava, L., Cueva Estrada, J., & Sumba Nacipucha, N. (2025). Digital marketing strategies in credit union customer acquisition. Gestión I+D, 10(1), 134–161. Retrieved from http://repositoriolinux.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/29566

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.