Transformations of school enrollment in Chiloé comparison between rural and urban contexts 2011-2024

Authors

  • Cristian Ferrada Ferrada Universidad de Los Lagos, Castro, Chile
  • Natalia Altamirano Ruiz Departamento Provincial de Educación, Castro, Chile
  • Francisco José Kroff Trujillo Universidad de los Lagos, Castro, Chile

DOI:

https://doi.org/10.55560/arete.2024.22.11.7

Keywords:

School enrollment, Educational institutions, Rural education, Urban education, Statistical analysis

Abstract

The school enrollment in Castro, Quinchao, and Curaco de Vélez, in Chiloé, has shown significant changes between 2011 and 2024, influenced by factors such as internal migration and educational policies. This study analyzes these transformations within a segmented Chilean educational context, aiming to understand the decline of students in rural areas and its impact on educational continuity and the socioeconomic structure of communities. Using a quantitative and descriptive approach, the study examines statistical data from the Ministry of Education of Chile, comparing enrollment in urban and rural schools. Results indicate a downward trend in rural schools, while urban schools experience a slight increase. Factors such as migration to cities, perceptions of educational quality, and funding policies contribute to this situation. The study concludes that rural education faces serious challenges regarding retention and sustainability. It recommends implementing policies to improve infrastructure and educational quality in these contexts, as well as monitoring enrollment to ensure equitable access to education.

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Author Biographies

Cristian Ferrada Ferrada, Universidad de Los Lagos, Castro, Chile

Doctor en Ciencias de la Educación, Instituto Interuniversitario de Investigación Educativa (IESED-Chile). Académico del Departamento de Educación, Universidad de Los Lagos, Sede Chiloé, Chile. Doctorado en Educación y más de 15 años de experiencia en la investigación, desarrollo y aplicación de metodologías educativas innovadoras. En el área de investigación, centrado en mejorar los procesos de enseñanza y aprendizaje, tanto en contextos escolares como universitarios, mediante el uso de tecnologías educativas y enfoques pedagógicos avanzado.

Natalia Altamirano Ruiz, Departamento Provincial de Educación, Castro, Chile

Magister en Gestión de la Actividad Física, Departamento Provincial de Educación, Castro, Chiloé, Chile. Profesora chilena con especialización en Educación Física y Licenciada en Educación. Tiene un Magíster en Gestión de la Actividad Física y Deportiva. Con experiencia en diversas instituciones educativas y deportivas en Chiloé, ha trabajado en la promoción de la salud y la igualdad de género. Directora Provincial del Departamento de Educación – Chiloé, con múltiples diplomados y cursos relacionados con derechos humanos y liderazgo. Su compromiso con la educación y el bienestar comunitario la distingue como una profesional integral y dedicada.

Francisco José Kroff Trujillo, Universidad de los Lagos, Castro, Chile

Magister Modelado del conocimiento para entornos Educativos Virtuales. Académico del Departamento de Ciencias de la Ingeniería, Universidad de Los Lagos, Sede Chiloé, Chile. Ingeniero Informático con grado académico de Magíster y más de 20 años de experiencia en la formación de profesionales en el sur de Chile. Sus líneas de investigación se centran en educación y tecnología, así como en la innovación tecnológica.

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Published

2025-09-26

How to Cite

Ferrada Ferrada, C., Altamirano Ruiz, N., & Kroff Trujillo, F. J. (2025). Transformations of school enrollment in Chiloé comparison between rural and urban contexts 2011-2024. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 11(22), 111–130. https://doi.org/10.55560/arete.2024.22.11.7

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Section

Artículos de Investigación

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