Knowledge and management of menstruation in students in a rural area
DOI:
https://doi.org/10.37910/RDP.2025.14.3.e431Keywords:
Menstrual Health, Comprehensive Sexuality Education, Menstrual Management, School Absenteeism, Gender, Menstrual Knowledge, Rural AdolescentsAbstract
To identify knowledge, perceptions, and beliefs about menstruation in rural areas among adolescent girls, identifying factors that influence access to information and menstrual hygiene management. Methods: This was a non-experimental, descriptive, cross-sectional, quantitative field study conducted with a questionnaire survey of 116 students. Justification: This study focuses on rural adolescent girls in Cupira and menstrual health as a public health issue. This is because poor education and lack of knowledge about the menstrual cycle pose risks to physical health, school absenteeism, and unwanted pregnancies. Results: The average age at menarche was 12.9 years; 85.34% of women had never been to a gynecological consultation and obtained information from their mothers or other female relatives. A conceptual confusion was identified between menstruation and the menstrual cycle. The use of sanitary napkins was predominant, with little familiarity with alternatives such as tampons and menstrual cups. 54.31% reported school absenteeism due to physical discomfort or social stigma. Conclusion: These findings reveal limitations in access to education and menstruation management, confirming the need to address it as a public health issue due to its impact on the well-being of adolescents.
Downloads
References
1. Organización Mundial de la Salud. OMS. Declaración sobre salud y derechos menstruales Ginebra: Organización Mundial de la Salud; [Internet] 2022 [citado 2 jun 2025]. Disponible en:https://www.who.int/news/item/22-06-2022-declaracion-de-la-OMS-sobre-la-salud-y-los-derechos-menstruales.
2. Unicef. Respuesta humanitaria de UNICEF en Venezuela [Internet]. Nueva York: UNICEF. [Internet]. 2025 [citado 2 de jun de 2025]. Disponible en:https://www.unicef.org/venezuela/respuesta-humanitaria-de-unicef-en-venezuela-0.
3. López M, Macias C, Landaeta M, Izaguirre I, Méndez B. Referencias internacional y nacional, su uso en el estudio del crecimiento y la maduración física. An Venez Nutr. 2021; 34 (1):37-48.
4. Sommer M, Schmitt M, Clatworthy D. Un conjunto de herramientas para integrar la higiene menstrual gestión (MHM) en respuesta humanitaria: la guía completa [Internet]. Nueva York: Escuela Mailman de Salud Pública de la Universidad de Columbia, Comité Internacional de Rescate [Internet] 2017 [citado 2 jun 2025]. Disponible en: https://plan-international.org/uploads/2022/01/mhm-emergencies-full-toolkit_updated.pdf
5. Yogesh M, Trivedi N, Damor R, Patel M, Ladani H, Ramachandran A, et al. Attitudes, and Practices Regarding Menstrual Hygiene Management Among Adolescent Schoolgirls (10-19 Years) in the Saurashtra Region, Gujarat. Cureus. 2023 Dec 22;15(12): e50950. doi: 10.7759/cureus.50950. PMID: 38249235; PMCID: PMC10800118.
6. Boosey R, Prestwich G, Deave T. Menstrual hygiene management amongst schoolgirls in the Rukungiri district of Uganda and the impact on their education: a cross-sectional study. Pan African Medical Journal. [Internet] 2014 [citado el 2 de jun de 2025] Disponible en: http://www.panafrican-med-journal.com/content/article/19/253/full/
7. Delgado C, Becerril V, Campero L, Rodríguez A. Salud menstrual en adolescentes: gestión y participación de los sectores educación y salud. Horiz Sanit. 2024;23(2):305-20.
8. Reina M, Nader J. Relación entre el conocimiento y la creencia en los mitos sobre la menstruación en adolescentes de sexo femenino de escuelas rurales de El Bracho en el período julio-agosto de 2023. SAGIJ Rev Soc Arg Ginecol Infanto Juvenil. [Internet] 2025; [citado 2 de jun de 2025]. Disponible en: https://sagij.org.ar/index.php/publicacionesta-sagij/170-profesionales/publicaciones/revista-numero-actual/ano-2024-n-1/2629-relacion-
9. Davis J, Macintyre A, Odagiri M, Suriastini W, Córdova A, Huggett C, Menstrual hygiene management and school absenteeism among adolescent students in Indonesia: evidence from a cross-sectional school-based survey. Trop Med Int Health. 2018; 23(12):1350–63.
10. Meals 4 Hope. La salud menstrual también es un derecho: resultados de la Encuesta sobre Higiene Menstrual [Internet] 2021 [citado el 2 de junio de 2025] Disponible en: https://www.meals4hope.org/es/wp-staSaludMenstrual_0421.pdf
11. García S. Ausentismo escolar: un enfoque de análisis desde la vulnerabilidad social. Buenos Aires: Flacso; 2013.
12. United Nations International Children's Emergency Fund. UNICEF. Manual sobre salud menstrual para facilitadoras y facilitadores [Internet]. 2024 [citado el 2 de jun de 2025] Disponible en: https://www.unicef.org/mexico/media/7201/file/Manual%20para%
13. Fundación PLAN International Colombia. Percepciones y vivencias en torno a la menstruación: estudios de caso de tres instituciones educativas de Bayunca, Quibdó y Bogotá Colombia: [Internet] 2024 [citado el 2 de jun de 2025] Disponible en: https://plan.org.co/wp-content/uploads/2025/01/5_Percepciones-y-vivencias-en-torno-a-la-menstruacion-en-instituciones-educativas.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jennyfer Camacho, Juvenal Puente, Abraham Gudiño, Manuel Córdova, Janette Torres

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.








